Afbeelding
Foto: Lizet Beek Fotografie & Grafisch ontwerp

Onzichtbare hoortoestellen

Algemeen

Bij het eerste oriënterende gesprek krijgen we steeds vaker de vraag naar de ‘onzichtbare’ hoortoestellen in het oor. Ik moet zeggen dat we er zelf ook wel enthousiast van worden, neem als voorbeeld de meest recente introductie van de Starkey hoortoestellen in het oor waarmee je ook nog eens via bluetooth kan bellen en muziek kan luisteren.
Ze vallen vrijwel niet op en ze zitten minder in de weg, denk bijvoorbeeld aan de voordelen hiervan bij het sporten of tijdens het dragen van een bril of mondkapje.

Na de jarenlange ervaring die ik heb als audicien en mijn werkzaamheden bij een fabrikant weet ik echter dat het aandeel verkochte hoortoestellen in het oor erg klein is. Als voorbeeld nemen we even de maand juni. De cijfers geven aan dat er in de maand juni landelijk 29.363 hoortoestellen verkocht zijn waarvan 1299 hoortoestellen in het oor, dat is slechts 4,42 procent van het totaal.

Dat is raar toch? Op televisie en internet worden deze hoortoestellen aangeprezen als de beste terwijl de daadwerkelijke verkoop ervan maar een fractie is van wat er echt verkocht wordt. Hoe kan dat nou?

‘Hoe zwaarder het verlies, hoe meer versterking’

Dat ligt aan een paar zaken. Allereerst is een hoortoestel in het oor niet altijd geschikt voor elke vorm gehoorverlies. Hoe zwaarder het verlies, hoe meer versterking er gegeven moet worden, des te groter de luidspreker zal zijn. Dat is soms lastig passend te maken in onze smalle gehoorgangen.

Maar er is ook een andere oorzaak, die vaak niet genoemd wordt. Tijdens de proefperiode van een hoortoestel in het oor moet er een schaal op maat gemaakt worden. Deze kost als gauw € 70,- per oor voor de audicien.
Uit ervaring weten we ook dat er soms meerdere malen aanpassingen gedaan moeten worden aan de schaal om een optimale pasvorm te krijgen. Dit brengt extra kosten en tijd met zich mee en vraagt veel expertise.
Daarbij is het zo dat de tarieven die vergoed worden door de zorgverzekeraars steeds verder zakken. Het is voor collega-audiciensbedrijven daarom niet altijd interessant om een hoortoestel in het oor aan te bieden.
Massa is kassa zou Peter Gillis zeggen, en daarom worden er het liefst veel hoortoestellen achter het oor verkocht, zeker zonder maatwerk kost dit weinig tijd en inspanning.

Wees als consument daarom kritisch, vraag door naar de opties en waarom sommige opties wel of niet geschikt zouden zijn. Soms is een argument als ‘u heeft een te smalle gehoorgang’ namelijk best in twijfel te trekken.

Bij Twentsch Hooratelier draaien we onze hand niet om voor een uitdaging en overleggen we met degene die tegenover ons zit over de opties.
Kom bij twijfel langs voor een persoonlijk advies of een second opinion.
We vertellen u graag over de nieuwste innovaties en mogelijkheden.

Eugene Duvaloois (audicien/eigenaar Twentsch Hooratelier)

info@twentsch-hooratelier.nl

053 - 478 54 85

Column Twentsch Hooratelier

!
Afbeelding
Nederlander laat erfgoed links liggen 10 aug, 10:20
Afbeelding
Nieuwe films en een openluchtfilm bij Concordia 10 aug, 10:17
Afbeelding
De diensten van de notaris: veel zekerheid voor weinig geld 9 aug, 14:01
Afbeelding
Italiaanse films Supereroi en Mamma Rosa bij Concordia 5 aug, 16:24
Afbeelding
Sirach Cooiman gaat naar Papendal 5 aug, 16:23
Afbeelding
Luister in de tuin van St. Jacobuskerk naar laatste concert uit Zomer Carillon Concertserie 4 aug, 18:02
Afbeelding
Roeien voor beginners bij Thyro 4 aug, 16:57
Afbeelding
Seizoenstart FC Twente in Nijmegen 4 aug, 16:56