Reclametekenaar René Beunders: 'De boodschap moet in drie seconden overkomen'

  Zakelijk

"Belangrijk is dat de reclameboodschap/aanbieding kort en krachtig is geformuleerd en binnen 3 seconden tot de consument doordringt", stelt René Beunders van Sales & Signs Hand Painted Cards. In zijn studio in Enschede schildert hij reclamekaarten en krijtborden voor de ambulante handel.

Enschede - René Beunders van Sales & Signs Hand Painted Cards heeft zijn oude ambacht weer opgepakt. In zijn professionele studio Sales & Signs Hand Painted Cards maakt hij handgeschilderde reclamekaarten en krijtborden voor de ambulante en zelfstandige detailhandel in Nederland en Duitsland. Aan elke kaart of elk bord werkt Beunders met evenveel plezier. "Het is de creatieve samenwerking tussen hersenen en handen", verelt hij. "Elke geslaagde kaart geeft weer een kick en dat is goed voor de volgende." Bovendien spreekt de ambulante handel hem aan. "Markthandelaren zijn over het algemeen vriendelijk en opgewekt. Ze leggen makkelijk contact met hun klanten en hebben allemaal een vlotte babbel. Als je snel goed werk levert, tonen ze hun waardering en verloopt de betaling ook vlot."

Na zijn opleiding aan de Academie voor Kunst en Industrie in de jaren zeventig solliciteerde Beunders op een vacature reclameschilder/tekenaar bij een regionale supermarktketen. Van 1976 tot en met 1985 bestond zijn dagelijks werk uit het schilderen van reclamekaarten en raambiljetten, en later het ontwerpen van advertenties en folders. In die periode schilderde hij als freelancer ook al reclamekaarten voor markthandelaren. "Daarna was ik een jaar studiochef en klantenbehandelaar bij een grafisch bedrijf. En van 1986 tot en met 2006 was ik respectievelijk reclamemanager en creatief directeur/partner bij een Duits reclamebureau."
Vanwege ernstige chronische gezondheidsproblemen is Beunders arbeidsongeschikt verklaard. "Bij het opruimen van mijn schuur trof ik drie grote kartonnen dozen aan met daarin 18 liter schrijfinkt en verschillende merken viltstiftschrijfsets in optima forma. Om niet in een isolement te raken, besloot ik weer als reclameschilder aan de slag te gaan. Blijkbaar kruipt het bloed waar het niet gaan kan."

Beunders investeerde ruim 5.000 euro spaargeld om een atelier aan huis in te richten. Bestellingen komen telefonisch of per mail binnen en worden binnen twee werkdagen door PostNL bezorgd. Zijn kenmerkende stijl: cursief en strak.

Maar waar moet een goede reclamekaart aan voldoen? "De boodschap dient kort en krachtig te worden geformuleerd en binnen 3 seconden tot de consument door te dringen. Het is tevens van belang opvallende kleurencombinaties te gebruiken. Printwerk ziet er meestal verzorgd uit. Maar als iedereen daarvan gebruikmaakt, is het onderscheidend effect weg. Handgeschreven reclamekaarten stralen meer karakter uit, vallen meer op en hebben iets persoonlijks. In prijs maakt het nauwelijks verschil. In de ambulante handel zijn met name de polystyreen platen erg in trek, omdat ze vochtafstotend zijn en tegen een stootje kunnen."

Meer weten? Mail: info@salesandsigns.nl

Bron: Marktvisie

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden