In Overijssel was het de Enschedese directeur van de NV Boekelosche Stoombleekerij, Willem Helmig van Heek, die als eerste een vergunning kreeg voor het berijden van de rijkswegen. Hij reed in een Mercedes-Benz Comfortable.
In Overijssel was het de Enschedese directeur van de NV Boekelosche Stoombleekerij, Willem Helmig van Heek, die als eerste een vergunning kreeg voor het berijden van de rijkswegen. Hij reed in een Mercedes-Benz Comfortable.

Duivelswerk

  Historie

De beheerder van de Facebookpagina Ach lieve tijd Enschede levert ons wekelijks een foto aan voor de gelijknamige rubriek in Huis aan Huis Enschede. Dit is de derde aflevering in deze serie. Dit artikel is eveneens te vinden op de openbare Facebookpagina Ach lieve tijd Enschede. Lezers van Huis aan Huis wordt daarmee de mogelijkheid geboden om te reageren op de foto en de tekst.

In Overijssel was het de Enschedese directeur van de NV Boekelosche Stoombleekerij, Willem Helmig van Heek, die als eerste, om precies te zijn op 30 mei 1899, een vergunning kreeg voor het berijden van de rijkswegen. Zijn automobiel betrof een Mercedes-Benz Comfortable met 3 paardekrachten.

Er heerste onder de andere Enschedeërs grote angst voor het onbekende, lawaaierige en stinkende voertuig. Paarden sloegen op hol en mensen reageerden hevig geschrokken en namen zelfs de kuierlatten. De automobilist moest dan stoppen om mens en dier tot bedaren te brengen, alvorens verder te kunnen rijden. Ook liet de auto het vaak afweten en moesten er echte paardekrachten aan te pas komen om het voertuig naar huis te trekken. Dit tot grote hilariteit van de toekijkende stadsbewoners.

Meer berichten