Logo huisaanhuisenschede.nl


Foto: Hans Assink

Column Hans Assink: kaartvernieuwingsproces

  Column

Al jaren heb ik een abonnement van de NS met 40 procent korting, maar op de avond dat onze trots tegen Heerenveen moet voetballen blijkt de kaart zomaar niet meer geldig. Ik had het kunnen weten: hij was geldig tot en met 01-09-2017 en dat is het al geweest. Maar ja, het geld is al wel afgeschreven - ze hebben gewoon vergeten mij een nieuwe kaart te sturen. Aan het loket kunnen ze er weinig mee. Een dagkaart kopen voor 5,60 euro is de oplossing en ik krijg een nummer mee van de NS Klantenservice. Op maandag bel ik de NS Klantenservice. Daar gaat het redelijk vlot: ik moet naar de Klantenservice van de OV-chipkaart. De server aldaar hoort mijn probleem aan en heeft het al snel over een kaartvernieuwingsproces. Mooi woord, kaartvernieuwingsproces. Ik moet op internet zelf een nieuwe kaart aanvragen en dat gaat 7,50 euro kosten, krijg ik te horen. Hij wil het kaartvernieuwingsproces ook wel ter plekke zelf doen, maar dat gaat me dan wel 10,50 euro kosten… Nee, nou wordt-ie mooi! Jullie doen iets fout en ik moet extra betalen? Dacht 't toch niet! Zoiets zeg ik. Ik heb een abonnement, het geld is afgeschreven, maar jullie sturen me geen nieuwe kaart. Dat is niet mijn fout. Je hebt mijn naam, adres, foto, geboortedatum, dus stuur me gewoon alsnog die kaart. Simpel! Maar niet voor Meneertje Kaartvernieuwingsproces.

Nee, nou wordt-ie mooi!
Jullie doen iets fout en
ik moet extra betalen?

Hij houdt tweemaal ruggespraak met de Chef Chips en komt dan met een voorstel: óf ik betaal 10,50 extra en hij stuurt me een nieuwe kaart óf hij gaat mijn probleem 'intern doorschuiven' en ik krijg binnen vijf dagen een reactie. Ik kies de laatste optie. Vrijdag belt een vriendelijke mevrouw van de OV-chips. Sorry voor het ongemak, we sturen u een nieuwe kaart. Het geld wat nog op uw oude kaart stond, maken we over.

Enschedeër Hans Assink schrijft al jaren via zijn Teksbureau Piet, is bereikbaar via assink@home.nl en is gek op chips.

reageer als eerste
Meer berichten