'Zomerse kunst' in de Enschedese binnenstad. (Foto: Enschede Promotie)
'Zomerse kunst' in de Enschedese binnenstad. (Foto: Enschede Promotie) (Foto: )

Drukke tijden bij Tourist Info

door Hans Assink

Bij Tourist Info Enschede is het deze zomer drukker dan in andere zomers. “We krijgen echt veel bezoekers aan de balie’’, zegt Iris Cousijnsen. “Het worden er steeds meer. Ze komen ook uit andere steden, ze komen uit alle delen van het land.’’

Enschede – Wat vroeger de VVV was is nu Tourist Info Enschede aan de Langestraat 41. Uiteraard worden er corona maatregelen genomen. “We werken zelf in shifts’’, zegt Iris Cousijnsen. “En aan de balie is maar één persoon toegestaan. De rest moet even wachten. Maar we krijgen veel bezoekers. De campagne ‘Fijn dat je er weer bent’ hebben we net afgerond. We zijn nu bezig met de campagne ‘Vier de zomer in Enschede’. Daarmee proberen we de binnenstad een feel good beleving te geven.’’

Monique Richters van Enschede Promotie bevestigt dat Enschede redelijk populair is onder de toeristen. “Je merkt dat de huisjes en campings in Enschede en omgeving en in Twente redelijk vol zitten. Ze komen uit heel Nederland. Dat kun je aan de accenten horen. Het is drukker dan in andere zomers.”
Vooral de vraag naar fietskaarten, wandelroutes en plattegronden is groot. “Toen het weer wat slechter was merkte je dat veel mensen kwamen om een dagje te winkelen en op het terras te zitten.’’

Ook omdat er geen evenementen mogen worden gehouden vanwege corona is de actie ‘Vier de zomer in Enschede’ opgezet. “We wilden de stad een beetje leuk aankleden. Een beetje een zomersfeertje kweken’’, zegt Richters. De reacties tot nu toe zijn positief, weet de Enschedese. “Ook de ondernemers vinden het leuk.’’

Niet alleen werd er een mega strandstoel bij de Grote Kerk op de Oude Mark neergezet, een zes meter hoge roze flamingo streek ook op het plein neer. Daarnaast werden er bomen aangekleed, paraplu’s en zomerhoedjes opgehangen en werden er nog meer kunstobjecten van Jelle de Graaf geplaatst. “Anders levert hij veel aan grote festivals, maar die zijn er niet, dus is dit voor hem ook mooi’’, aldus Richters. Een kleurrijke wesp en een ijzeren vogel van Jelle de Graaf sieren de stad eveneens.

Het doel is om de binnenstad van Enschede deze zomer nóg gezelliger te maken voor bezoekers en bewoners.
Naast zomerse aankleding en objecten in de straten worden tips en acties gepromoot op www.uitinenschede.nl/zomer. Hier kunnen ondernemers en culturele instellingen hun zomeractiviteiten onder de aandacht brengen. Ook vindt men hier leuke zomerblogs en tips voor bijvoorbeeld de lekkerste zomerlunches, daghappen, diners, kinderactiviteiten en shoppen.

In vergelijking met andere zomers komen er meer bezoekers van buiten Twente naar Enschede. “Je merkt dat er veel mensen van buitenaf zijn’’, zegt Richters. “Dat is het grote verschil met andere zomers.’’ Toeristen uit het buitenland zijn er niet veel. “Wel zijn er veel Duitsers, maar die waren er altijd al.”

De campagne ‘Vier de zomer in Enschede’ begon op 6 juli en gaat door 23 augustus.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden