Foto Annina Romita

Try-outs van jongtalentproductie Magelone & Peter in het Wilminktheater

Wat moet je doen als je caravan letterlijk een ‘sleurhut’ geworden is? De Nederlandse Reisopera ontwikkelt in seizoen 20/21 een aantal kleine producties en de muzikale short story Magelone & Peter is de eerste in deze reeks. 

Enschede - Regisseur Rennik-Jan Neggers bestudeerde een flink aantal afleveringen van het televisieprogramma ‘Memories’, dat oude geliefden weer bij elkaar brengt. Het bleek een dankbare inspiratiebron voor zijn verhaal over Magelone en Peter en hun uitgebluste relatie, met muziek uit de liederencyclus Die schöne Magelone van Johannes Brahms. 

De muzikale leiding is in handen van de jonge dirigent Ben Weishaupt. Op zaterdag 11 juli worden twee try-outs gespeeld in het Wilminktheater in Enschede. 

Nieuw bij de Reisopera: na afloop vragen we onze bezoekers via een invulkaart feedback te geven op de voorstelling. De productie is nog in ontwikkeling, overige speeldata zijn nog niet bekend. 

 Try-outs: Enschede, zaterdag 11 juli, 19.00 en 21.00 uur. Max 100 bezoekers per voorstelling. 

 Tickets:  zijn te bestellen op  de site van het Wilminktheater.

‘Memories’ als inspiratie

Regisseur Rennik-Jan Neggers zag heel wat onvergetelijke (vakantie)liefdes aan zich voorbij trekken. Hij bestudeerde een flink aantal afleveringen van het televisieprogramma ‘Memories’, dat oude geliefden weer bij elkaar brengt. Het bleek een dankbare inspiratiebron voor zijn verhaal over Magelone en Peter, die elkaar ooit op een camping in de Provence hebben ontmoet. Hun vakantieromance kreeg wel een vervolg, wat meteen de bron vormt van het sluimerende conflict dat zich openbaart nu ze voor de zoveelste keer terug zijn op ‘hun’ camping. Want wat heb je elkaar na zoveel jaren samen nog te bieden?

Het verhaal 

Magelone en Peter zijn al jaren bij elkaar. Ze gaan iedere zomervakantie naar dezelfde camping, met hun knalgele caravan. Ze staan altijd op precies dezelfde plek, bij die ene palmboom. Peter is heel tevreden met hun voorspelbare en veilige leventje; dat is toch waar ware liefde over gaat?

Maar de ingesleten sleur knaagt aan Magelone en haar irritatie groeit met de dag. Steeds weer diezelfde man, diezelfde muziek en diezelfde aardappels schillen! Ze wordt verleid door haar herinneringen aan die ene mooie vakantieliefde, jaren geleden. Dan neemt ze een besluit: dit is niet wat ze wil. Ze wil eruit!

Zonnebloemgele caravan

Sleetsheid schemert ook licht door in het vintage decor, dat de sfeer van de jaren 60 en 70 ademt, met een kleurentableau dat geïnspireerd is op David Hockney’s schilderij A Bigger Splash (1967). Middelpunt is de zonnebloemgele caravan, die het zonlicht van de Provence uitstraalt.

De kwieke Brahms

Het verhaal is los gebaseerd op de liederencyclus Die schöne Magelone die Brahms tussen 1861 en 1869 componeerde naar verzen van Ludwig Tieck, die weer voortkwamen uit een middeleeuwse legende. Regisseur Neggers maakte er zijn eigen verhaal van. 

De muziek van Brahms bleef fier overeind. Zorgvuldig bewaakt ook door muzikaal leider Ben Weishaupt, die zelf de pianobegeleiding voor zijn rekening neemt. “Zonder een noot te veranderen hebben we onze eigen spanningsboog gemaakt, door de energie van de liederen te verbinden met wat op het podium gebeurt”, verklaart Weishaupt. 

 Het verhaal wordt voortgestuwd door de gesproken tekst, zoals Neggers uitlegt. De liederen “geven uitdrukking aan het gevoel”. Volgens Weishaupt maken ze voel- en hoorbaar wat er niet wordt gezegd. “Elk lied bevat uitersten, net als dat bij mensen het geval is. Brahms wordt vaak gezien als wollig en zwaar. Maar er is meer dan dat denkende en romantische karakter. In deze cyclus laat Brahms zich ook van zijn kwieke, impulsieve kant horen. Die wil ik graag belichten.”

Team en cast

Concept en regie: Rennik-Jan Neggers

Muzikale leiding en repetitor: Ben Weishaupt

Decor- en kostuumontwerp: Marleen Johow

Dramaturgische medewerking: Nicolas Franciscus

 Magelone: Vera Fiselier/Franske van der Wiel

Peter: Vincent Kusters/Jacques de Faber

Vleugel: Ben Weishaupt

 De productie wordt gezongen in het Duits, de spreekteksten zijn in het Nederlands. Er is geen boventiteling. De voorstelling duurt 55 minuten zonder pauze.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden