Alexander Mulder met op de achtergrond pallets vol met elektrische fluiten voor - in dit geval - Franse treinconducteurs.
Alexander Mulder met op de achtergrond pallets vol met elektrische fluiten voor - in dit geval - Franse treinconducteurs. (Foto: PR)

Europese treinen rijden op tijd dankzij fluitsignaal uit Enschede

“Hoe geef je als conducteur in corona tijd het fluitsignaal dat de trein gaat vertrekken?”, moet menig Europees spoorwegbedrijf hebben gedacht. Door op de traditionele mondfluit te blazen worden miljoenen bacteriën veel verder verspreid dan de anderhalve meter die we nu allemaal in acht nemen. Een fluitende conducteur op een perron, is daarmee een groot potentieel gevaar voor de vele treinreizigers wanneer de perrons straks weer vol staan.

Enschede - Het antwoord kwam uit Enschede en wel van sportartikelengroothandelaar Piri Sport dat al meer dan 50 jaar o.a. scheidsrechtersfluiten importeert. De Enschedese groothandelaar heeft maar liefst 50 verschillende fluiten in voorraad; verschillend in geluid, formaat, materiaal en functionaliteit. Volgens Alexander Mulder van Piri Sport is er geen scheidsrechter die een fluit heeft die niet uit zijn magazijn komt. Ook op EK’s en WK’s blazen de fluiten van Piri Sport stevig mee. Daarnaast vinden de fluiten ook de weg naar vele andere professionals zoals politie, defensie, verkeersbegeleider, hulpdiensten en sportcoaches.

De Europese vraag kwam middels een aanbestedingstraject en Piri Sport had het antwoord in huis, de elektrische fluit. Een handfluit die met een druk op de knop een fluitsignaal geeft. De elektrische fluit is speciaal ontwikkeld om het verspreiden van bacteriën te voorkomen. Uit een praktijktest van een Europees spoorwegbedrijf kwam de fluit van Piri Sport als de beste en enige goede alternatief voor de mondfluit uit de bus. En niet onbelangrijk, Piri Sport kon ook nog eens duizenden fluiten direct uit voorraad leveren om direct te voldoen aan de eerste vraag. Sindsdien loopt het storm bij de Enschedese sportgroothandelaar en weten vele Europese spoorwegbedrijven de weg - of beter gezegd, het spoor - naar Enschede te vinden.

Volgens Mulder is de vraag veel groter dan de productie aan kan en heeft Piri Sport zelfs een luchtbrug opgezet om de fluiten snel van de diverse productielocaties in de wereld in te vliegen. Zelfs in het weekend gaat het werk door. De druk bij de spoorwegbedrijven is hoog nu landen langzaam maar zeker de lockdown versoepelen en het dagelijkse leven weer op gang komt. Ook de spoorwegen zien de bezettingsgraad langzaam maar zeker weer stijgen en bereiden zich voor op andere tijdens waarin passagieren veilig moeten worden vervoerd. Dat de treinen in Europa weer op tijd vertrekken door het fluitsignaal uit Enschede is daarbij een mooie bijkomstigheid.

Prisport.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden