Schermafdruk van de website
Schermafdruk van de website (Foto: Berend van der Lek)

Coronacrisis heeft niet alleen maar nadelen

De Coronacris heeft voor veel schoolgaande kinderen ook minder prettige kanten. Het ontbreken van contact met leerkrachten en klasgenootjes valt veel leerlingen zwaar en ook niet elke ouder heeft lesgevende kwaliteiten. Toch zijn er niet alleen nadelen verbonden aan het gedwongen verblijf thuis. Zo heeft het onderwijs op afstand met hulp van een computer of tablet in korte tijd een enorme vlucht genomen. Maar er is nog een voordeel.

Enschede - Het thuisfront blijkt een ideale broedplaats om een stevig project voor Wetenschap en Technologie op poten te zetten. De voorwaarden zijn ideaal: er is thuis en in de tuin voldoende ruimte. In de schuur en op zolder ligt genoeg materiaal, dat binnen het project een nieuwe bestemming kan krijgen: oude regenpijpen, stukjes dakgoot, latten, karton, wc-rollen, een afgedankte deur en vergeten speelgoed.

De leerlingen van groep 7 van obs 'Park Stokhorst' kregen van juffrouw Miranda van groep 7 de opdracht een knikkerbaan te bouwen, waarin de knikker minimaal 5 sec. in beweging moet zijn. Juf vroeg de kinderen het resultaat te filmen, zodat het eindresultaat op de website van school gepubliceerd kon worden. Het laat zien wat kinderen kunnen als zij de vrije hand krijgen bij het ontwerpen van een project Wetenschap & Technologie.
Kenmerk voor een project Wetenschap & Technologie is, dat het bestaat uit verschillende fasen. Zo bouwen de kinderen eerst een prototype, vervolgens testen zij dit bouwsel en daarna overlegt het ontwerpteam welke veranderingen of verbeteringen aangebracht moeten worden. Het thuiszittende gezin functioneert op een natuurlijke manier als zodanig.

Verdieping
Het project biedt uitstekende uitgangspunten voor verdere verdieping. Zo hoort bij een 'echt' project ook het verzamelen van data en variabelen met het doel hieraan conclusies te verbinden. Zo wordt in het laatste filmpje al de tijd gemeten. En verder: welke variabelen beinvloeden de snelheid? Heeft de grootte van de knikker invloed of is het de ondergrond, waarover de knikker rolt? Wellicht is de 'steilheid' van de baan een factor?

U kunt de filmpjes bekijken door naar de website van de school te gaan: https://www.obsparkstokhorst.nl/
Kies het laatste item van het menuvak 'Actueel': 12 april: Callenge knikkerbaan groep 7
(Met een telefoon even naar beneden scrollen tot u het eerste blauwe vak tegenkomt.)

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden