Naast de winst in Australië is een ander doel om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.
Naast de winst in Australië is een ander doel om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie. (Foto: )

Zonneauto RED E op training in Assen

Het Solar Team Twente traint deze week met hun zonneauto RED E op het TT Circuit in Assen. De training is ter voorbereiding op de kwalificatie van de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto's die rijden op zonne-energie waar meer dan 50 teams uit ruim 20 verschillende landen aan deelnemen.

Enschede - De zonneauto van Solar Team Twente rijdt met een luchtweerstand van een colablikje op het TT Circuit in Assen, zo meldt Frances van Elburg van Solar Team Twente. Vier coureurs rijden de training in Assen. De vier oefenen voor de kwalificatie van de Bridgestone World Solar Challenge. Voorafgaand aan de race in Australië vindt een kwalificatie plaats om de startposities van de teams te bepalen. Deze kwalificatie wordt gereden op circuit Hidden Valley in Darwin. "Het is voor het eerst dat het Solar Team in Nederland al oefent op een circuit, om ook tijdens de kwalificatie zo goed mogelijk voorbereid te zijn'', zegt Van Elburg.

Het moment in Assen wordt naast een goede training voor de coureurs ook gebruikt als onthulling van de vier teamleden. Een belangrijk moment voor het Solar Team, omdat de coureurs een grote rol spelen tijdens de race. De vier coureurs moeten dan ook extra in vorm zijn, weet Van Elburg. "Zij trainen al maanden, omdat zij de zonneauto besturen tijdens de race. Gedurende shifts van ruim drie uur, met temperaturen die kunnen oplopen tot 50 graden, moeten deze coureurs de zonneauto op de weg houden. De training bestaat uit een gevarieerd schema met dagelijkse buikspieroefeningen, trainingen in de sportschool, en zelfs trainingen met truien en jassen aan, om aan de temperaturen in Australië te wennen.''

De coureurs rijden in een zonneauto, die door Solar Team Twente is ontworpen en gebouwd. De zonneauto, genaamd RED E, bestaat uit vele innovaties. Zo bevat het zonnepaneel galliumarsenide (GaAs) zonnecellen, die veel in de ruimtevaart worden gebruikt. "De cellen worden geshingeld, wat betekent dat ze elkaar deels overlappen. Hierdoor is het effectief oppervlak van het zonnepaneel gelijk, maar neemt het paneel minder ruimte in beslag'', aldus Van Elburg.
Door het paneel met geshingelde GaAs cellen is het mogelijk om de zonneauto zo compact te maken dat het de kleinste zonneauto van het team is. Hierdoor zijn ook de componenten in de zonneauto herontworpen. "Een goed voorbeeld is de wielophanging die een stuk compacter is dan in voorgaande zonneauto's. De ophanging is een pull-rod systeem dat is gebaseerd op de ophangingen in de Formule E'', meldt de studente.

Meer berichten