Foto: Jeroen van Eijndhoven / Beeld Werkt

'Afrekenen met stigma dat je van techniek alleen maar vies wordt'

Enschede - Om leerlingen te interesseren in techniek en verzorgen Het Stedelijk Vakcollege en basisschool Twekkelerveld gezamenlijk een techniekproject. Gedurende drie weken komen de leerlingen uit groep 7 en 8 kennismaken met technische richtingen Bouw, Wonen en Interieur (BWI), Produceren, Installeren en Energie (PIE) en Techniek.

Zowel techniek- als vmbo-onderwijs hebben last van een imagoprobleem weet Wouter Barkel, docent PIE op Het Stedelijk Vakcollege: "Niet alleen kinderen, maar ook ouders hebben vaak een verkeerd beeld van techniek. Als school willen we afrekenen met het stigma dat je van techniek vies wordt. Bovendien vraagt de markt om technische mensen. Daar spelen we op in."

Voorafgaand aan de lessen op Het Stedelijk Vakcollege hebben de basisschoolleerlingen allerlei lessen gevolgd rondom het thema Bouwen. Op Het Stedelijk Vakcollege mogen ze zelf de handen uit de mouwen steken. Iets wat ook bij het vmbo-onderwijs hoort. De eerste bijeenkomst heeft plaatsgevonden. De leerlingen waren enthousiast. Ze hebben met Wouter Barkel als begeleider een hanging basket gemaakt. Bij andere docenten maakten de leerlingen een deurbel en er werden ook muurtjes gemetseld. "De kinderen waren behalve enthousiast ook onder de indruk van de grote machines waarmee we werken."

Directeur Twekkelerveld Maaike Buursink: "We vinden het belangrijk dat kinderen ervaren waar hun talenten liggen. Als dat is 'met je hoofd werken', dan is dat mooi, maar als het is 'met je handen werken' is dat net zo mooi. Techniek is niet weg te denken uit onze samenleving en dus goed om de leerlingen op jonge leeftijd kennis te laten maken met technische vakken en hoe belangrijk het is dat er vakmensen zijn die ons helpen met bijvoorbeeld het bouwen van een huis."

Op Het Stedelijk Vakcollege wordt er gewerkt aan het vernieuwen van de technische vakken en om deze aan te laten sluiten op de belevingswereld van de leerling, maar ook zeker op het bedrijfsleven. Barkel: "We onderzoeken hoe we de technische vakken nóg leuker en interessanter kunnen maken. Zo is de vaksectie techniek bezig met de integratie van vakken en ga je bijvoorbeeld bij BWI een muur metselen, terwijl je bij PIE de elektra in de muur gaat installeren. Een realistische benadering van hoe het in de praktijk er aan toe gaat. Ook het bouwen van een elektrische skelter, waarvan het frame ontworpen en gelast moet worden behoort tot de nieuw te ontwikkelen lesstof. Dit frame wordt later voorzien van een elektromotor en de kart wordt door de hele groep getest op de kartbaan. Met name jongens weten niet hoe hard ze moeten werken om hem zo snel mogelijk rijklaar te hebben. En dan hebben wij ons doel bereikt!"
 

Meer berichten