De kinderen sorteren plastic op bruikbaarheid en bewerken het in vijf stappen tot lange plastic slierten voor de 3D-printer. En daarna mogen ze er iets moois van printen. Hun naam bijvoorbeeld, of die van voetballer Neymar.
De kinderen sorteren plastic op bruikbaarheid en bewerken het in vijf stappen tot lange plastic slierten voor de 3D-printer. En daarna mogen ze er iets moois van printen. Hun naam bijvoorbeeld, of die van voetballer Neymar.

Kinderen De Kiem printen met zwerfafval

Basisschool De Kiem lijkt deze donderdag wel een laboratorium. Overal leerlingen in witte jassen. Er staan talloze spannende apparaten en met enorme vergrootglazen wordt plastic afval bestudeerd. In twee hoeken kijken kinderen vol verwachting naar de eigen woorden die een 3D-printer maakt. 'I love you' verschijnt in helder rood. Van een jongen voor zijn moeder.

Enschede - Pionier en onderwijsveteraan Henk de Vries ziet het stralend aan. Zoveel kinderen die tegelijk in 'zijn' FabLab ontdekken hoe je van zwerfafval een nieuw product maakt. Het maakt hem een blij mens.

Minifabriek

De school had hem en Ruben Timmers, met een team vrijwilligers, uitgenodigd om met hun minifabriek langs te komen. Zo kunnen leerlingen uit de bovenbouw zelf met recyclen aan de slag. Voor De Kiem is het een geweldige opsteker dat het FabLab echt komt.

Onderzoekend leren

Afval is een thema waar de school deze weken veel aandacht aan besteedt. Leerlingen stellen zelf vragen op en gaan in groepjes op zoek naar antwoorden. Onderzoekend leren, zoals De Kiem nastreeft. Deze dag horen de kinderen hoe belangrijk het is om een nieuwe bestemming te vinden voor plastic afval. En ze kunnen, het allerleukst, zelf aan het werk.

Verliefd

De kinderen sorteren plastic op bruikbaarheid en bewerken het in vijf stappen tot lange plastic slierten voor de 3D-printer. Dan is het tijd voor de grote trofee. Elke leerling mag een woord printen. Een jongen wil 'Neymar', zijn idool, in 3D. De meeste kiezen hun eigen naam. Een meisje vindt het echt superspannend. "Moet ik dit wel doen?", zucht ze en ze print de naam van de jongen waar ze in het geheim dol op is.

'Het blijft hangen'

De grote winst van het FabLab, zegt een leerkracht, is dat theorie en praktijk aan elkaar verbonden worden. "Dat er een link ontstaat. Zo blijft het echt hangen."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden