Foto: Jeroen ten Asbroek

Leerlingen de Menkotoren nemen raps op in Metropool

ENSCHEDE – Microfoons, grote luidsprekers, mengpanelen en heel veel kabels vervingen de taal en leesboeken voor leerlingen van basisschool de Menkotoren afgelopen week. Op uitnodiging van Alifa Jongerenwerk Enschede, Metropool en Kaliber nam klas 7b/8 deel aan de rapchallenge. Een creatief project waarbij muziek, taal en sociaalemotionele ontwikkeling door de leerlingen ingezet moesten worden om samen een rap te schrijven en te oefenen. Het project is in de eindfase aanbeland waarbij opnames in een professionele muziekstudio werden gemaakt. ‘Een echte beleving en een totaal andere ervaring dan een gewoon klaslokaal.’

Met een beetje plankenkoorts maar vol energie rappen de leerlingen erop los tijdens de opnames. ‘Het is wel spannend maar als je eraan gewend bent, is het gewoon leuk!’ zegt Chantal. Elisa valt haar bij: ‘Door de koptelefoon klinkt het heel anders en met de muziek die je dan hoort klinkt het echt professioneel.’ Liena uit groep 8 is niet moe te krijgen: ‘Sommige stukken moeten wel vijf keer opnieuw gezongen worden maar dat is niet erg!’ Cas legt uit: ‘Soms ben je te laat met zingen of maak je een foutje.’ ‘Het moet perfect!’ zegt Eline.

‘BAM! Dit is de Menkotoren, knoop deze rap maar goed in je oren’

‘We kregen de uitnodiging in oktober van afgelopen jaar,’ zegt groepsleerkracht Joost Kamp, ‘maar door corona kwam vertraging op vertraging. Dat de kinderen nu de studio in kunnen is dan ook een mooie beloning voor ze.’ Het project heeft verplichte onderdelen voor alle leerlingen maar er zijn kinderen die niet willen opnemen. ‘Dat is geen probleem,’ verduidelijkt lio-stagiair Jeroen ten Asbroek. ‘Iedereen leert over de opbouw van rapliederen en hiphop, ze denken na over taal en songteksten en schrijven teksten over corona en respect. De leerlingen die uiteindelijk niet een rap opnemen schrijven een verhaal over de geschiedenis van de rapmuziek en ze maken een graffititekening.’

‘Bij Alifa merken we dat voor kinderen de coronatijd ook een lastige periode kan zijn.’ aldus Marije Davidse van Alifa, ‘Op deze wijze kunnen kinderen op een creatieve wijze hun gevoel over corona uiten. Daarnaast vindt Alifa het belangrijk om het respect voor elkaar onder de aandacht te blijven brengen.’

‘De leerlingen zijn gedurende het hele project erg gemotiveerd geweest, met regelmaat vroegen leerlingen of ze aan het rapproject verder konden werken.’ vertelt Jeroen. ‘De samenwerking met Metropool verliep gesmeerd, ondanks de beperkingen waarmee we te maken hadden. Jurjen Karelse (Metropool red.) dacht in oplossingen mee.’

Leuke, leerzame ervaring

‘Plezier in de studio staat voorop! We gaan ook niet een poging doen om de nieuwste nummer één-hit te maken,’ aldus Metropool-studiobeheerder Jurjen Karelse, ‘samen hebben we uitgesproken dat de leerlingen bovenal een leuke, leerzame ervaring op doen. Daarnaast wilden we ze creatief met muziek laten werken en voor de leerlingen is het een mooi avontuur om op plekken te komen waar ze normaal niet zo snel komen. We nemen de leerlingen mee in het hele opnameproces.’

Naast rekenen, taal en sociale vaardigheden zijn leerlingen ook goed in rappen

Bij een bezoekje aan de studio van Metropool blijft het niet. Bij de raps worden heuse videoclips opgenomen op het schoolplein met echte cameramannen en ingestudeerde dansjes. ‘In de gymlessen is extra aandacht besteed aan dansen,’ vertelt Jeroen, ‘en er was een dansworkshop van Studio Focus. Alle oefeningen, voorbereidingen raps en muziek komen samen tijdens de opname van echte videoclips op het schoolplein van de Menkotoren op vrijdagmiddag 18 juni.’ ‘In de klas belden we met een autobedrijf met de vraag of we een dure auto kunnen lenen voor het opnemen van de videoclip, het antwoord was gewoon ja!’ vertelt Jasper uit groep 8 verbaasd. Als het weer een beetje meespeelt gaat dit een mooie afsluiter van een creatief muziekproject worden!

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden