<p>Stadsbeiaardier Esther Schopman</p>

Stadsbeiaardier Esther Schopman

(Foto: PR)

Invloed met Impact - StadsCarillon Enschede

Enschede - Op 7 maart aan de ‘vooravond’ van Internationale Vrouwendag, die elk jaar wordt gevierd op 8 maart, speelt de StadsBeiaardier van Enschede beiaardcomposities en -bewerkingen van vrouwen en muziek die verwijst naar het thema #InvloedmetImpact. Te beluisteren op en rond de Oude Markt van 13.00 tot 13.45 uur.

Esther Schopman: “Wist je trouwens dat er al drie decennia een vrouw het zwaarste instrument van Enschede bespeelt (10.000 kg!)? Dat is best bijzonder, want nog steeds zijn vrouwen in deze functie sterk ondervertegenwoordigd.” Deze zomer wordt er specifiek aandacht aan besteed, met een concertreeks door vier vrouwelijke gastbeiaardiers.

Op 6 juni speelt Rosemarie Seuntiëns, beiaardier van Eindhoven, Helmond, Roermond en Venray. Rosemarie bewerkte ooit She’s always a woman (Billy Joël). Heel toepasselijk voor het thema Invloed met Impact van Internationale Vrouwendag, dus dat nummer staat op 7 maart op het programma Invloed met Impact van stadsbeiaardier Esther Schopman.

Het concert op 4 juli wordt verzorgd door de Vlaamse Liesbeth Janssens, in de quatre-mains stukken versterkt door dochter Rosalie. Van Liesbeths hand is de compositie Dance of Dreams die Esther op 7 maart zal spelen.

Voor het laatste zomerconcert in deze reeks is de Poolse Anna Kasprzycka te gast (1 augustus). Op 7 maart klinkt over de Oude Markt haar bewerking van Juz sie zmierzcha (Waclaw z Szamotul).

Al 30 jaar vrouwelijke StadsBeiaardier

“Dat Enschede al 30 jaar een vrouwelijke StadsBeiaardier heeft, staat vooral op conto van mijn voorganger Joke Brandsma,” vertelt Esther Schopman. “Zij bespeelde het Enschedese StadsCarillon in de periode 1991-2017. Zelf mag ik me nog maar net 3 jaar StadsBeiaardier van Enschede noemen.” :-)Op 7 maart speel onze huidige stadsbeiaardier de compositie The rhythm of mother Earth die Joke Brandsma in 1988 schreef. Deze is gebaseerd op de melodie Zo lang er mensen zijn op aarde van de Nederlandse componiste Tera de Marez Oyens (1932-1996).

Twee stukken uit het programma van 7 maart wil Esther graag nog speciaal noemen. Ten eerste Work that, de “walkout song” van Kamala Harris (Mary J. Blige, arr. Tiffany Ng), met toepasselijke songtekst voor het thema: “Wanna hold your head high, cause you’re a pretty woman. Get your runway stride home and keep going. Girl live ya life.” “Working with what I got I gotta keep on. Taking care of myself I wanna live long. Ain’t never ashamed what life did to me. Wasn’t afraid to change cause it was good for me.” “Girl don’t hold back, you just be yourself.”

Esther eindigt haar programma met een eigen solo-bewerking van Nebel. “Een prachtige song van singer-songwriter Ronja Maltzahn, die we ook meermaals samen hebben uitgevoerd (https://youtu.be/Y6LdJPVC_VA). Ronja was een van mijn masterstudenten in de periode 2018-2020. Samen verzorgden we carillon-plus concerten met muziek van haar albums Beautiful Mess en #Worldpop, onder andere tijdens die Tolle Woche 2019 en 2020 in Enschede.”

Verder staat op het programma van 7 maart ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag muziek van de volgende vrouwelijke componisten: Catharina van Rennes (Madonna-kindje), Francesca Caccini (Per la piu vaga e bella), Jean Miller (Soliloquy) en Pamela Ruiter-Feenstra (Healing Bells)

facebook: StadsCarillonEnschede

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden