Waarom een SEO specialist consulteren soms een must is [aangeboden door Heers]


Foto: George Morina / Pexels
aangeboden door Heers

Waarom een SEO specialist consulteren soms een must is

Het moeten consulteren van een SEO specialist kan een gedachte zijn die je als website bezitter tegen de borst stuit. Je hebt immers al jaren je website zelf onderhouden waardoor je het als geen ander kent. Ook bent je nog steeds tevreden met de “look and feel” ervan, waardoor je het feit dat het langzamer oplaadt, voor lief neemt. Dat je af en toe een klein stemmetje hoort fluisteren dat het beter kan deert je ook niet echt, aangezien je niet merkt dat je vaste bezoekers wegblijven. Toch kan het geen kwaad om, ondanks je positief gevoel over je website, een online marketeer te consulteren. In dit artikel vertel ik je daar meer over.

Wie is een SEO specialist 

Een Search Engine Optimization (SEO) specialist is een persoon die je helpt om je website beter met zoekmachines als Google, Bing en Yahoo search te integreren. Hij of zij vormt als het ware de schakel tussen de informatie waarnaar de personen uit je doelgroep op zoek zijn en de manier waarop je deze informatie via je website op het internet deelt. Hij of zij focust zich dan niet op internetters die via betaalde advertenties naar je website verwezen worden in zoekopdrachten, maar richt zich op internetters die dat via organische zoekresultaten, doen.

Ofschoon een SEO- expert vaak een hbo marketing opleiding achter de rug heeft, is het toch een bepaalde voorliefde  voor de manier waarop het internet in elkaar zit dat er voor gezorgd heeft dat hij of zij dit beroep is gaan uitoefenen. Ook moet hij of zij altijd op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de online marketing. Ze verdiepen zich in Google Analytics, Adwords en zijn ook bekend met het coderen van websites in tenminste html met css. Ofschoon hun taken net zo gevarieerd zijn als het internet, is hun streven er voornamelijk opgericht hetgeen je via je website aan internetters te bieden hebt, onder hun aandacht te brengen. Daartoe analyseert een SEO marketeer je content en inhoud zodat je erkend wordt als een authouriteit op je vakgebied.

In de volgende alinea lees je hoe hij of zij met behulp van de analyse van deze factoren je website tot een hoger niveau kan tillen.

Zo gaat een online marketeer te werk

1. Een SEO- expert zal eerst van je willen weten wat je online marketing doelen zijn. Zo kun je onder andere meerdere bezoekers van je website prevaleren boven het verkrijgen van naamsbekendheid of je omzet met klantgerichte acties willen vergroten. Je kunt ook er naar streven je kennis over een bepaald thema te delen met het doel anderen te helpen. Je doel zal afhangen van je doelgroep, je missie en visie en de onderliggende hoofdreden waarom je een website liet of laat bouwen.

2. Wanneer je online marketeer een duidelijk beeld heeft van wat je met je website wenst te bereiken, zal hij nagaan:


  • hoe anderen in je bedrijfstak of met dezelfde hobby zich online profileren;
  • welke zoektermen zij gebruiken;
  • welke zoektermen de meeste leads opleveren;
  • hoe het algoritme van Google omgaat met websites in jou branche; en
  • hoe je doelgroep zich gelet op hun zoekgedrag, op het internet uit.


3. De volgende fase zal dan het grondig analyseren van je website zijn. De expert kijkt dan:


  • allereerst naar de algemene ‘look and feel’ van je totale website;
  • of het type website in overeenstemming is met je doelstelling en relevant is voor je branche. Zo zal een fotomodel niets hebben aan een website die gebaseerd is op een webwinkel mits ze foto’s of de producten gebruikt tijdens een fotoshoot, verkoopt terwijl een handelaar ook niet veel heeft aan een portefuilleachtige website;
  • of je content relevant en interessant is voor je doelgroep;
  • of je foto’s kwalitatief goed zijn  en snel laden;
  • of je interne en externe linken structuur actueel is;
  • of je website een korte oplaadtijd heeft; en
  • welke zoektermen je gebruikt hebt en hoe die scoren bij zoekmachines.


4. Met de resultaten van de gepleegde technische en inhoudelijke analyse zal je SEO-deskundige een plan van aanpak opstellen. Behalve een totale schoonmaak van je website kan hij of zij ook voorstellen om een compleet andere opzet te volgen. Daarbij zullen de nieuwste ICT trends en de belangrijkste zoekwoorden uit je bedrijfstak leidend zijn. Ook het gedrag van je concurrenten en het doel dat je nastreeft zullen ingepast worden in zijn of haar werkwijze. Desgewenst zal er ook meer samenhang gebracht worden tussen je online- en offline presentatie naar je doelgroep toe.

5. Nadat je website in een nieuw jasje is gestoken, ziet je SEO- specialist er op toe dat je content via sociale mediakanalen worden gedeeld en monitoort hij of zij eventuele aanpassingen die nodig zijn om je doelgroep beter aan te spreken. Ook zal je marketeer op afgesproken momenten nagaan of je zoekwoorden nog actueel zijn en of dat ook met je website het geval is.

Het consulteren van een SEO-specialist kan je website dus vaker laten verschijnen in de zoekresultaten van je doelgroep. De kans dat men je website bezoekt wordt daarmee groter, wat je beslist zal helpen om je online marketing doelstelling sneller te behalen.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden